משרד התמ"ת בתכנית חדשה: יממן העסקת 5,000 בוגרים במקצועות המחשב למשך שנה

על פי התכנית, כ-5,000 מכלל 8,000 בוגרי מדעי המחשב יועסקו על ידי ארגוני היי-טק, ומשכורתם תשולם על ידי המדינה, כמעין "דמי חונכות" - זאת, במקום שיקבלו דמי אבטלה ● אלישע ינאי, מנכ"ל מוטורולה ישראל: "התוכנית קורמת עור וגידים ותאושר בקרוב. היא תיתן מענה למצוקת הענף ותניע את כלל המשק" ● ינאי העריך, כי התכנית תצא לדרך תוך פחות מחודש ימים

משרד התמ"ת צפוי לאשר בקרוב הזרמת עשרות מיליוני שקלים לטובת תשלום משכורתם של אלפי בוגרי מקצועות מדעי המחשב. בוגרים אלו יועסקו על ידי מאות ארגוני היי-טק ובתי תוכנה ומפעלי אלקטרוניקה, שלא ישלמו את משכורתם. אלישע ינאי, נשיא ומנכ"ל מוטורולה ישראל, אישר לאנשים ומחשבים את פרטי התוכנית ואמר, כי "התוכנית של העסקת בוגרי האקדמיות והאוניברסיטאות בכלל מקצועות האלקטרוניקה, ההיי-טק והמחשבים – קורמת עור וגידים, והיא תאושר בקרוב. התכנית תיתן מענה למצוקת הענף ותניע את כלל המשק המצוי במשבר".

בשבוע שעבר נפגש ינאי, סגן נשיא מוטורולה העולמית ולשעבר יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, עם בנימין (פואד) בן אליעזר, שר התמ"ת החדש. הוא פרש בפניו את תוכניתו. השר בן אליעזר אישר את התכנית לפרטיה. השר צפוי להביאה לאישור הממשלה בימים הקרובים.

על פי התכנית, הממשלה תממן תשלום משכורות חלופיות לכ-5,000 מתוך כ-8,000 הסטודנטים המסיימים את הכשרתם האקדמית במקצועות האלקטרוניקה, תוכנה, ומדעי המחשב. בוגרים אלו יועסקו במאות חברות ההיי-טק והתוכנה בארץ. המדינה תממן את עלות העסקתם לפרק זמן של בין עשרה חודשים לשנה, ואילו המעסיקים יממנו את ההוצאות הנילוות להעסקה, שאינן משכורת: הכשרות, הדרכות, חפיפות, וכל הנדרש להעסקתם המיידית באותם מפעלים, חברות ובתי תוכנה. עוד ישלמו המעסיקים את העלויות הנובעות משילובם של המועסקים החדשים בפרויקטי ICT שונים.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ינאי, כי למרות שלכאורה המדובר במימון של עד 300 מיליוני שקלים (תחשיב המשכורות כפול הבוגרים למשך כשנה), "סכום לא מבוטל" לדבריו, הרי שבפועל, העלות האמיתית – נמוכה בהרבה. ההערכות השונות תלויות בכמות הבוגרים שיעבדו, ובגובה התשלום אותו יקבלו. זאת, הסביר, כיוון שממילא חלק ניכר מאותם בוגרים לא צפוי למצוא עבודה בתחום הכשרתו, ולכן הוא יילך ויקבל דמי אבטלה.

"כלל המשק נמצא במצב קשה, ובתוכו גם הענף", אמר ינאי, "אני מאד מודאג מהעובדה שבשל המצב – אותם 8,000 בוגרים במקצועות המחשב לא ימצאו עבודה. זה יוצר בעיה כפולה – גם עבורם, וגם במסר שהם משדרים לסביבתם, על כך שהם לא מוצאים עבודה. זה בהכרח ייצור מעגל קסמים שיפחית את כמות המועמדים לאוניברסיטאות שירצו ללמוד בתחומים אלו בשנה ובשנתיים הבאות. אסור למדינה לשדר לאנשים מסר, לפיו אל להם ללמוד מקצועות טכניים".

"ההון האנושי הוא האוצר החשוב ביותר שיש לחברה הישראלית", הסביר ינאי, "ציבור בוגרי המחשב הוא ציבור מאד מיוחד, שחשוב לנו, כמדינה, לשמר אותו ולדאוג להעסקתו". כאמור, ינאי פרש את תוכניתו, שלדבריו אין בה חדש – "הצעה זהה הצעתי לנתניהו בטרם נבחר לראשות הממשלה", אלא שבשבוע שעבר בן אליעזר אישר לינאי להתחיל להניע את התוכנית. ינאי החל בעריכת סבב טלפונים בין חבריו המנכ"לים בתעשייה. עד כה, ציין, כל מי שפנה אליו, אישר את הסכמתו להעסקת הבוגרים בתנאים האמורים.

ינאי אמר, כי בתוך ימים ספורים תסתיים הבדיקה של המפעלים שאישרו את ההעסקה של הבוגרים, והנתונים יועברו למשרד התמ"ת להמשך מימוש התהליך. "אין ממש צורך לשכנע את המפעלים", אמר, "כולם מסכימים לגייס אנשים כאלו".

"המדובר על יצירת 'עתודה' אקדמית עבור התעשייה", הסביר ינאי בראיון, "במקום שהם יקבלו דמי אבטלה – שיעבדו בתחום. ככה הם גם ימצאו תעסוקה ופרנסה בעצמם, גם לא ייפלטו מענף אליו עוד לא הגיעו ונקלטו, וגם יסייעו להניע את כלל המשק המצוי במצב משברי".

"הרציונל מאחורי התכנית, "ציין ינאי, הוא ש-"אין צורך לבזבז שנה שלמה. עולם ההיי-טק צומח מהר וייצא מהמשבר מוקדם יותר מכלל המשק בעולם ובארץ. שהמדינה תשלם מעין שכר 'חונכות' של שנה, ולטווח הארוך – כולנו נרוויח, הענף והמדינה, וכמובן אותם בוגרי מקצועות המחשב".

"חשוב מאד שלא להיתקע בהווה שאינו מזהיר", סיכם ינאי, "חובה לחשוב על העתיד, כי דרך בניית תכנית שכזו, ניתן לקצר את משך המשבר ולסייע לכלל המשק כמו גם לענף". הוא העריך כי התכנית תצא לדרך תוך פחות מחודש ימים.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. הסוף למודעות דרושים

    זה יחסל את הענף סופית. אלה שיעבדו כמה חודשים על חשבון המדינה, יוחלפו מהר בבוגרים חדשים וישארו מובטלים ללא כל סיכוי למצוא עבודה.כמובן שרק חברות גדולות יקבלו אישור העסקה על חשבון המדינה, מה שיחסל את בתי התוכנה הקטנים.והוותיקים והמנוסים - כנראה שהמדינה מעדיפה לראות אותם בחו"ל.

  2. Ilana cohen panner

    מעשה אכן חכם וחיובי ע"מ לשמר את ההון האנושי השאלה כמה נשים נערות יהנו מהתכנית. לאיזון יש לנו בנש" השים ברשת והצעה לאיתור והסבת סטודנטיות במדעי החיים והמחשב ואקדמאית לפתיחת סטארט אפים.

  3. I'am

    ומה על כל עשרות מפוטרי מוטורולה שאתה מפטר מידי חודש , מי דואג להם ? או שמא אנשים עם משפחות וטיפה שיער לבן בשערם אין להם זכות קיום , בטח לא במוטורולה כפי שהתבטאת לא אחת. מפוטרת מוטורולה לאחר 10 שנות עבודה.

  4. הייטקיסט

    נראה כמו תרגיל מלוכלך של המעסיקים הגדולים להוריד את הביקוש למהנדסים ולכן גם את השכר שלהם במשק. לא ברור העניין שהמדינה תשלם עבור ההכשרה. הרי המעסיקים מפטרים ללא הכרה עובדים ותיקים עם הכשרה. ברור שמדובר להפטר מהעובדים היקרים. הגיע הזמן לוועדי עובדים בחברות ההיטק, שמישהו ירים את הכפפה! עייני?

  5. רמי לוי

    מה עם אנשי המחשבים בעלי משפחות שפוטרו מעבודתם ומובטלים קרוב ל-10 חודשים? מי ידאג להם???

  6. אלכס מ.

    האם מדובר רק בבוגרי אוניברסיטאות שסיימו בעת האחרונה את לימודים? מה עם אלפים בעלי ניסיון שנפלטו ופוטרו ממקומות עבודה שלא סיימו לימודים השנה אלא לפני שנה / שנתיים האם הם כלולים בתוכנית הנ"ל?

אירועים קרובים