פשטות שמתחילה בחדשנות

סאפ רוצה להקל על המנמ"רים בכך שתפשט ותקצר את פרויקטי ה-IT שלהם ● הפתרון שמצאו בענקית התוכנה הוא חדשנות, שבאה לידי ביטוי בצירוף קסם של שתי מילים: Best Practices ● רשמים מכנס הבכירים של פורום C3 במלטה

אחד המסרים המרכזיים שהועברו בכנס הבכירים של פורום C3, שנערך בסוף השבוע האחרון באיי מלטה, הוא הרצון הבלתי מוגבל של הארגונים לפשטות – פשטות בבחירת מערכות ליבה ארגוניות, פשטות בהטמעתן והכי חשוב: פשטות ביישום ובשימוש. הדוברים מטעם סאפ (SAP) ישראל ושותפיה העסקיים – שהתייחסו כמעט כולם לנקודה הזו – המחישו, כל אחד מזווית הראייה שלו, שהפשטות הזו מקורה בחדשנות. היא נובעת מצבירת ידע וניסיון משני עשורים של מגע עם כמעט 200 אלף לקוחות ברחבי העולם, מכל המגזרים הקיימים. החדשנות הזו באה לידי ביטוי בצירוף קסם של שתי מילים, שחזר על עצמו כמעט בכל מצגת בכנס: Best Practices.

המדובר במושג מוכר בעולם הפרויקטים, שעד היום לא נמצא לו תרגום הולם בעברית. המשמעות המעשית של צירוף המילים הזה היא, ניהול פרויקט על סמך ניסיון העבר שנצבר בפרויקטים דומים. כך, אם לקוח במדינת ישראל מתחום האנרגיה, לדוגמה, זקוק לפתרון ניהול ארגוני (לאו דווקא ERP), אנשי סאפ טוענים שהם פיתחו יכולות, כלים ומתודולוגיה, שיאפשרו להם להציג בפני הלקוח פתרון קיים – וכמעט זהה – בארגון אחר בעולם. התפיסה הזו מבוססת על הערכה, שקרובה למדי למציאות, לפיה מפעל תעשייתי שמייצר מוצר כלשהו, למשל שוקולד, נתקל באותן בעיות ייצור ותכנון בהן נתקלים מפעלים דומים בשוויץ או בארצות הברית. הידע שסאפ צברה כתוצאה מפעילות זו, תורגם לכלים מובנים שנארזים בצורה ידידותית, פשוטה וחכמה.

התוצאה היא שכאשר אלון בר – דירקטור בחטיבת השירותים הגלובליים של סאפ ישראל, מגיע לחברת החשמל על מנת לתת לה מענה על צורך בפרויקט PPM חשוב, הוא יכול להגיע לפגישה עם מתודולוגיה רחבה ומובנית, שמתבססת על מקרים דומים ברחבי העולם. סדרי הגודל של הארגונים והמיקום הגיאוגרפי שלהם לא כל כך משנים את מהות הפתרון – רק את התכולה. האפשרות הזו יצרה מציאות שכמעט ואינה מוכרת בעולם ה-ERP: קיצור משמעותי של לוח זמני הפרויקט. כך, פרויקט שלוח הזמנים שלו הוערך במקור על ידי הלקוח בכמה חודשים עד שנה (וכמובן תוקצב בהתאם), הסתיים בפועל ב-12 שבועות בלבד ובהיקף תקציבי זניח ביותר לעומת התכנון.

האם סאפ ירתה לעצמה ברגל במקרה הזה? התשובה היא שלילית. זאת, אומרים בסאפ, מאחר וכתוצאה מדרך הפעולה החדשה הזו, הלקוח יפנה תקציבים ומשאבים לפרויקטים אחרים. בסופו של יום, סאפ – כמו כל חברת פתרונות אחרת – רוצה למכור כמה שיותר רישיונות ולהרחיב את פעילותה במגזרים השונים. אם תרצו, מדובר למעשה בגרסה משופרת של טרנד "חוכמת ההמונים" שחוזר כעת לאופנה. אבל יותר מכל, תפיסת הפשטות-מבוססת-חדשנות חשובה מאוד לאנשי סאפ בדיאלוג שלהם עם הלקוחות, שכן עד לפני כמה שנים הדיאלוג הזה היה הפוך: שאלות, בקשות וגם תלונות על מורכבות, סיבוכיות, זמן הטמעה ארוך ועוד כהנה וכהנה חוויות לקוח לא נעימות, שגם מנהלי סאפ וגם הלקוחות מעדיפים לשכוח.

אותה פשטות באה לידי ביטוי גם בסיפור הלקוח של עידו ביגר מחברת יס (yes), שהראה בכנס כיצד מעבירים חברה שלמה לסביבת ביזנס אובג'קטס (BusinessObjects) במינימום זמן ובאפס תקלות. גם ב-יס התבסס הפרויקט על ידע וניסיון קודמים והכנה מוקדמת של כל הרכיבים, ממש כמו בתכנון של מגדל רב-קומות – אנלוגיה שביגר הרבה להשתמש בה במהלך המצגת שלו. בפרויקט ה-IT, כמו בבניית המגדל, אם אבני הבניין לא מותאמות מראש לצרכים, תהליך ההרכבה (או ההטמעה של הפרויקט), יהפוך לארוך יותר ולא בטוח שיענה על הצרכים שהוגדרו.

רעיון הפשטות-מבוססת-חדשנות התקבל בצימאון רב על ידי המנמ"רים הרבים שגדשו את אולם הכנסים של מלון אינטרקוננטינטל הנאה של מלטה. גם אלו שהם לקוחות סאפ וגם אלו שעדיין לא, הזדהו מאוד עם האתגר הזה, של הרצון להיכנס לפרויקטים כדי לחדש ולשפר, לצד הצורך לנטרל עד כמה שאפשר את הסיכון בפרויקט שלא נגמר לעולם.

הרעיון הזה השתלב היטב באווירה הנינוחה והמקצועית שליוותה גם השנה את כנס החורף של פורום C3 – מסורת בת 15 שנה כמעט, שהפכה לחלק בלתי נפרד מההווי של הענף, על לקוחותיו וספקיו. כמדי שנה, שילב המפגש הרצאות מקצועיות מעולות של אנשי סאפ והשותפים העסקיים שלה, עם נטוורקינג עשיר שמוכיח שוב ושוב את מה שכולנו יודעים: עם כל הכבוד לטכנולוגיה ולתקשורת שעושה פלאים בעולם המודרני – אין ולא יהיה תחליף למגע האנושי, לתקשורת שבין אדם לאדם, ולא משנה באיזו פוזיציה הוא נמצא. כשלקוח וספק נפגשים, החיים נראים אחר כך הרבה יותר פשוטים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צבי בלשן

    הבנס היה באמת מצוין מהיבטים רבים: תוכן המצגות, רמת האירוח, נטוורקינג ועוד. יישר כוח לכל מי שהיה מעורב בארגון. צבי בלשן

אירועים קרובים