מבוכה בבחירות – דווקא באומת הסטארט-אפ והחדשנות

הפארסה שנתגלתה בספירת הקולות בבחירות יכולה הייתה להימנע אם היינו עוברים לבחירות דיגיטליות במקום להתקבע בשמרנות ולהישמע ליועצי אחיתופל ● הטכנולוגיה שמאפשרת לעשות את זה, ובצורה בטוחה, כבר כאן

17/04/2019 17:38
זאב שטח, הבעלים והמנכ"ל של קומסיין. צילום: ניב קנטור

שר החינוך מנסה לפתוח שקי יוטה ולנבור בערימות פתקי הצבעה, מחפש לשווא אחר רמזים לטעויות בספירה; מועמד לראשות ממשלה מודיע שהוא ראש הממשלה של מדינתנו (אבוי לבושה…), בניגוד לתוצאות האמת; דיווחי ועדת הבחירות המרכזית גדושים בתוצאות מוזרות, כולל מאות אחוזי הצבעה בכמה מהקלפיות; ושש יממות של ספירות ושל ספירות חוזרות, ללא תוצאה רשמית וסופית.

למי שלא היה כאן בשבוע וחצי האחרון, תיאורי הכאוס המביך אינם חלק מדיווח על ההצבעה בסומליה או בהודו. הם חלק ממציאות הבחירות במדינת ישראל – חלוצה עולמית של טכנולוגיות עילית, סייבר וחדשנות דיגיטלית פורצת דרך.

התיאורים שציינתי הם רק על קצה המזלג, ואפשר להכביר ולהוסיף עוד מקרים. למשל, הספירה של קולות רבים לרשימה הערבית רע"ם-בל"ד בהתנחלות בת עין וביישובים דתיים וחרדיים. או השיא של כל העניין, שנרשם כשהתייצבו בכנסת 1,200 "סופרי קולות" שנשלחו על ידי חברת כוח אדם ואיש לא ידע בוודאות מי הוא מי.

המבוכה והחשדנות יכולים היו להיחסך. בעידן הדיגיטלי ניתן היה לזהות את כל 1,200 סופרי הקולות הללו באמצעות כרטיס דיגיטלי חכם, לקבל את תוצאות הספירה שלהם עם חתימה אלקטרונית מאובטחת ולבצע את ההצבעה עצמה בשיטות ראויות שמתאימות לעידן שבו אנחנו חיים. הטכנולוגיה והחדשנות יכולים לאפשר לוועדת הבחירות המרכזית להגיד שלום ולא להתראות לשימוש בפתקי ההצבעה.

לספקנים ולנבהלים יש תשובות למכביר. ראשית, הם אומרים, הצבעות דיגיטליות יהוו פרצה הקוראת להאקר, מה שיגרום לעיוות תוצאות הבחירות, אם לא מעבר לכך. אלא שראשית, מי שיש לו כוונות זדון ימצא דרכים לעשות זאת גם בעולם האנלוגי ושנית, הם טועים, כי החלופה הדיגיטלית מציעה מערך הצבעה מדויק, מהיר ומעורר אמון, שפועל כמערכת סגורה, מנותקת מהאינטרנט ומבודדת מכל ניסיון תקיפת סייבר.

שילוב מושכל בין הצבעה דיגיטלית בקלפי לבין בלדרות פיזית מאובטחת בשיטות הישנות יהפוך את ההצבעה לבטוחה, למדויקת ולמהירה, ותתרום לסביבה, עם חיסכון של טונות נייר והדפסות. צורת הצבעה כזו מתקיימת כבר באסטוניה, ומאז שנכנסה לשימוש לא התגלו שם כל זיופים או חששות לזיופים. צורת הצבעה כזו יכולה להתקיים בישראל כבר במערכת הבחירות הבאה עלינו לטובה.

איך מתבצעות בחירות אלקטרוניות?

ועדת הבחירות המרכזית כבר הכירה בצורך הקריטי לזהות באופן ודאי את כל אנשי ועדות הבחירות – המרכזית והמחוזיות. ברור שאת אותו זיהוי ודאי חייבים לקבע גם ביחס לכל חברי ועדות הקלפי בכל מקום ומקום, ולכל 1,200 סופרי הקולות שישבו בכנסת וספרו את המעטפות הכפולות. כל זאת עוד בטרם מדברים על לב לבו של אקט ההצבעה, קרי – החבירה של כל בוחר ובוחרת.

הדברים הללו אפשריים באמצעות הטכנולוגיה, שכבר קיימת. מסכי המגע זולים מאוד כיום. הבחירה על גבי מסך מתבצעת מבעד לפרגוד, נותרת חשאית ועשויה להקל גם על בעלי מוגבלות ועל מי שלא שולט היטב בעברית. על התוצאה המצטברת של כל קלפי יחתמו חברי ועדת הקלפי עם חתימה אלקטרונית מאושרת. עותק אחד יישאר בידי ראש ועדת הקלפי ועותק נוסף של התוצאה יישלח לוועדת הבחירות המחוזית בבלדרות מאובטחת. זו מצידה תתקשר לוועדה המקומית עם קבלת התוצאות ותשווה, באמצעות שיחת ועידה בווידיאו, שאכן, התוצאות שהיא קיבלה מכל קלפי וקלפי זהות לאלה שנשלחו על ידי הוועדה המקומית. המחשבים של היום יודעים לבצע את הספירה, החישובים והסטטיסטיקות במהירות הבזק, ולחסוך הרבה מאוד עצבים ודפיקות לב למועמדים, לעיתונאים ולכלל הציבור.

הגיע הזמן להיפרד מהפתקים בקלפיות. צילום אילוסטרציה: BigStock

הגיע הזמן להיפרד מהפתקים בקלפיות. צילום אילוסטרציה: BigStock

יועצי אחיתופל

יש כאלה שנרתעים מבחירות דיגיטליות ושוללים אותן בגלל פחד וחדשנות, במטרה לעצור תהליכים טבעיים שברור לכל שיתרחשו. אלא שמי שמנסים להפחיד מפני הצבעה דיגיטלית הם יועצי אחיתופל, גם אם הם מביאים דוגמה זו או אחרת לטעויות ותקלות שקרו. הביטול המוחלט של שיטת ההצבעה המתקדמת עקב תקלה שהתגלתה אי שם משולה בעיניי לחיסול עולם התעופה בגלל מטוס אחד שהתרסק, או לביטול מערך ניתוחי הלב בעקבות ניתוח אחד שכשל. אלה דברים שלא יעלו על הדעת.

יש די זמן לבצע ניסויים ובחירות פיילוט מבוקרות. אם משרד הפנים ירים את הכפפה, ניתן להקים מערכת בחירות דיגיטלית לתפארת, שתהיה גאווה למול העולם כולו, ואפשר יהיה לייצא אותה למשרדי פנים במדינות אחרות.

הכותב הוא הבעלים והמנכ"ל של קומסיין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים